De switch naar papier ontstond in Noorwegen. Zodra ik de ruimte van deze schitterende artist-in-residence binnenstapte wist ik meteen dat op de oude doorleefde vloer werken met vilt onmogelijk was. Hij daagde uit om op te frotteren. Papier en grafiet werden zo het materiaal voor een serie werken in papier. Om dicht te blijven bij die unieke plek is er de bronfoto en worden coördinaten vastgelegd. De transitie van foto naar tekening begint met het opblazen van de foto. De afbeelding transformeert in een onderwaterwereld. Al kijkend naar de donkere en lichtere pixels trek ik lijnen en ontstaat er een sjabloon. De kwetsuren in de nerven van de vloer kwamen prachtig uit in de druktechniek, wat frotteren is. In sommige werken ga ik mee met de nerf. Dwars over frotteren benadrukt de kwetsuren in het hout. Papier biedt veel mogelijkheden dus keuzes. De achterkant is zachter en vangt het licht anders. Gescheurd papier creëert schaduwen, snijden een harde lijn. Sjablonen snij ik, papier wordt gescheurd. Papier leeft een eigen leven: in vochtige ruimtes krult het meer bij droogte krimpt het als het ware. De omgeving, het licht en de lucht maken mede het kunstwerk.